Az ingatlanadó igazságtalan

2009. május 10. 16:30 Bethlenfalvy Gábor

Az ingatlanadó nem úgy általában igazságtalan, hanem itt és most, Magyarországon. Egy új közteher bevezetésekor nagyon is figyelembe kellene venni a „néplélek" aktuális állapotát. Különösen fontos ezt hangsúlyozni ezekben a napokban, amikor a kormány a jelek szerint elszánta magát az ingatlanadó bevezetésére, az ellenzék pedig sokatmondó hallgatásba burkolózik ebben az ügyben.

Egy korábbi bejegyzésben már utaltam arra, hogy különböző országokban más és más szabályokat érezhetnek igazságosnak, méltányosnak az emberek; Németországban például ellenszenves ötletnek minősülne, ha fizetni kellene az autópályák használatáért, míg nálunk alapvetően senki sem háborodik fel ezen. Magyarországon az ingatlanadó bevezetésekor támadhat hasonló ellenérzés. Ami feltehetően nem a nyílt felháborodásban, hanem - megint csak a magyar néplélekből következően - csendes szabotázsban, a kiskapuk elszánt keresésében és az egész hazai adórendszer legitimitásának további gyengülésében fog megnyilvánulni.

Mi is a baj tehát az ingatlanadóval - itt és most, Magyarországon?
Három a magyar igazságtalanság:

Egy

Józan magyar ésszel fel nem fogható, miért is kellene most adót fizetnem valamiért, amit valamikor az adózott jövedelmemből vásároltam, és/vagy (forgalmi)adózott anyagokból építtettem, és ráadásul illetéket is fizettem utána. És tettem mindezt akkor, amikor - illetve annak tudatában, hogy - mindezzel már teljesítettem hozzájárulásomat a közterhekhez. Milyen alapon nyújtaná most a kezét az állam, hogy bocsi, de kellene még egy kis pénzt befizetni...? Az igazságérzetünknek az felel meg, ha én erre azt mondom: bocsi, de erről nem volt szó. Próbáljanak pénzt kérni esetleg azoktól, akik csak ezután szerzik meg egy-egy ingatlan tulajdonjogát. Vagy azoktól, akik valamilyen jövedelemtermelésre használják az ingatlanjukat. De hogy én fizessek valamiért, csak azért, mert az a dolog VAN? Ugyan már!

Jó, számos helyen bele lehet kötni ebbe a gondolatmenetbe, lehet külföldi példákra hivatkozni, vagy arra, hogy az ingatlant nehezebb eldugni (azaz könnyebb adóztatni), mint a jövedelmeket stb. Lehet ellenérveket találni - de vajon érdemes-e? A magyar adórendszernek éppen az a fő baja, hogy szinte semmi köze nincs a magyar ember igazságérzetéhez. Ez a rendszer nem azon alapul, hogy a magyar ember milyen módon, milyen értékben és arányokban érzi méltányosnak és igazságosnak a közterhekhez való hozzájárulást, hanem mindenféle elvont modelleken, spekulatív számításokon. Ezek után nem kell csodálkozni azon, hogy a magyar ember az adóztató államban legyőzendő ellenséget lát (és ezt az érzést csak táplálják a negyven éves államszocialista diktatúrában, sőt, a korábbi évszázadokban felhalmozódott történelmi tapasztalatok is).

Kettő

Az a helyzet, hogy ma a Magyarországon általánosan elterjedt meggyőződés szerint ingatlant birtokolni jó dolog. A rendszerváltás után tömegek vásárolták meg lelkesen korában állami (önkormányzati) tulajdonban lévő lakásukat; valószínűleg nagyon elegük volt a köztulajdon ideológiájából és siralmas gyakorlatából. Tudjuk, hogy eközben sok más országban az emberek prímán megvannak azzal a tudattal, hogy egész életen át ingatlanbérlők maradnak. De ez még nem ok arra, hogy államunk vezetői arra fordítsák energiáikat, hogy meggyőzzék a magyarokat: tévednek, nem tudják, mi a jó nekik. Inkább azon kellene munkálkodniuk, hogy a kialakult értékrendhez igazodó intézkedéseket hozzanak.

Az ingatlantulajdonlás túlzott arányai ellen a szokásos ellenérv az, hogy ez gátolja a munkaerő mobilitását: a munkanélküli szabolcsi lakos nehezen költözik Győrbe, hiába kínálnának neki ott állást, hiszen „röghöz köti" a lakástulajdon. Egyszerűbb lenne a bérletet felmondani az egyik településen, újat kötni a másikban... És tegyük hozzá: így, a költözés ösztönzésével lehet egyszerűen és hatékonyan szétzilálni a helyi társadalmakat, elszakítani a helyi kötődéseket, fölborítani a családi, rokoni kapcsolatokat. Ez lenne a cél? Ne az ingatlantulajdont sarcolja meg, ne a lakosságot próbálja nevelgetni az állam, hanem azon szíveskedjék fáradozni, hogy mondjuk Szabolcsban is érdemes és lehetséges legyen élni; legyen munka, erősödjenek a helyi piacok, a helyi közösségek.

Három

Léteznek Magyarországon jelentős társadalmi csoportok, amelyekkel szemben különösen nagy méltánytalanság lenne az általuk lakott ingatlan megadóztatása. Azokra a családokra gondolok, amelyek felmenői a második világháború előtt a középosztályhoz tartoztak, s ehhez mérten meg is gyötörték őket a szovjet megszállás, illetve a kommunista hatalomátvétel után. E családokban jószerével az egyetlen megmaradt érték lehetett (szerencsés esetben) az ingatlan, amelyben éltek. Városaink történelmi negyedeiben, Buda zöldövezeteiben ma is számos sokan élnek olyan szerény fizetésből élő többgyermekes értelmiségiek, tanárok, orvosok, nyugdíjasok, akiket soha senki nem kárpótolt a családjukat ért durva történelmi méltánytalanságokért, és akiknek jelenlegi, illetve közelmúltbeli jövedelme soha nem tenné lehetővé egy olyan ingatlan megvásárlását, amiben most élnek. És feltehetően egy értékarányos ingatlanadó elviselhetetlen teher lenne a családi költségvetésben.

Őnekik mit üzenne az ingatlanadó bevezetése? Azt, hogy ha nem bírják kinyögni az adót, húzzanak a francba egy betonlakótelepre? Ezzel aztán tényleg lehet híveket szerezni egy „új és igazságos" adórendszernek...

Hozzászólások:

Vendéan (dszg) 2009. május 12. 17:05:07

tökéj, egyetértek, végre egy kis megerőstés, hogy nem én vagyok a hülye, amikor ilyesmikkel hozakodom elő.
vastagbor.blog.hu/2009/05/12/bajnai_villantott

fincike 2009. május 12. 19:41:45

„az ellenzék pedig sokatmondó hallgatásba burkolózik ebben az ügyben.”

Ez már így nem aktuális!
Javítva lesz?

fincike 2009. május 12. 19:54:03

Azért nagyon jó a poszt, egyetértek vele!
„De ez még nem ok arra, hogy államunk vezetői arra fordítsák energiáikat, hogy meggyőzzék a magyarokat: tévednek, nem tudják, mi a jó nekik.”
Tipikus baloldali hozzáállás: majd ők megmondják, mi jó a népnek.

(viszont jó lenne, ha megoldanátok azt a problémát, ha nem jól, vagy elfelejtem beírni az ellenőrző karaktereket, akkor a hsz. ne szálljon el a semmibe, hanem pl. egy piros figyelmeztető jelenne meg, hogy pótoljam!!!)

Bethlenfalvy Gábor 2009. május 12. 22:03:18

Tényleg, az ellenzék megszólalt az ügyben. Mint régivágású újságíró, visszamenőleg nem javítok már bele az eredeti szövegbe (ezzel pl. a te hozzászólásod is érthetetlenné válna, fincike), de ezúton jelzem: észleltem, hogy az idő túlhaladt ezen a mondaton.
Köszi a hozzászólást!
(A technikai észrevételt továbbítom az illetékesnek.)

Kri. 2009. május 13. 0:00:47

Jó cikk.

A bérléssel itthon csak az a gond, hogy talán egyedül a „tanácsi” lakások voltak azok amik fixnek számítottak, amiket megérte kifesteni, kicsempézni, szó szerint belakni.

Az összes többi bérlemény bizonytalan (akármikor kirakhatják az embert - nincsenek 10-20 éves szerződések, akármikor a csillagos égbe szöket a bérleti díj, az ember nyakában liheg a tulaj ráadásul mindez illegálisan, mindenféle jogi garancia nélkül).

Ezzel szemben előbb bejött a sok megvásárolható tanácsi lakás majd később a már megfizethető lakáshitel (először forint alapon állami kamattámogatással, később a deviza) ahol a havi törlesztőrészlet alig vagy egyáltalán nem haladta meg az ugyanolyan, ugyanakkora lakások bérleti díját.

Volt olyan ember aki ha hitelhez jutott nem a 20-30 éves eladósodást választotta? (Mi is 90% hitelből vettük meg a lakásunkat)

Hát ezért ilyen magas még a magántulajdonú ingatlanok aránya. Ki választja a bizonytalanságot amikor a biztonságot is választhatja?

Rob 2009. május 14. 13:14:17

Még egy további szempont:
Az ingatlanadó azt büntetné, aki a jövedelméből házat, lakást vesz, azt karbantartja, megőrzi - azaz a jövőhöz tesz hozzá, az elkövetkező nemzedékeket (is) gazdagítja. Aki a jövedelmét elbulizza, léha szórakozásokra, luxusutazásokra költi - azt nem éri ilyenfajta büntetés. (Legalábbis nagyonfüggetlen és nagyonszakértő kormányunk magyarországkitaláló szándéka szerint.)

mr hicks 2009. május 16. 2:36:12

1. Ez az első bejegyzésem a portálon, hajrá, jók vagytok.

2. A cikkel nem értek egyet.

Ad 1. Az emberi igazságérzet szerintem általában „ellenségként” tekint az adókra, szebben fogalmazva minimalizálandó költségként, ezzel nincs semmi baj, és nem magyar sajátság. A baj inkább az, hogy itthon az adócsalás elfogadott, nem normális dolog számlát kérni, különösen eklatáns példa a cikkben érintett építőipar, ott ugyan egyszer sem szokás adózni az építkezésen dolgozóknál. Ugyanakkor egy általános érvényű ingatlanadót elméletben mindenki a tehetőssége után fizet, amely például nálunk boldogabb országokban azzal van fűszerezve, hogy az ingatlan adó nagyságát levonhatod a személyi jövedelemadódból, amely kifejezetten teljesítményre ösztönöz, és ezzel kíváncsi vagyok, kinek az igazságérzete ellenkezik.

Ad 2. Nem vagyok híve az állami programoknak, nem hinném, hogy aktív állami eszközökkel jobbá lehet tenni a szabolcsi cigánysorok helyzetét - amennyiben viszont a jövedelmek terhét sikerül csökkenteni egy vagyon alapú adó bevezetésével, az bizonyára az aktív rétegek szélesítését, támogatását segíti, amely viszont hosszú távon az egész társadalom egyértelmű érdeke. Sokkal inkább legyen az állam feladata a hatékonyság növelése, akár a mobilizáció által - optimistán azt mondom, hogy túl kis ország vagyunk, hogy egy belföldi átrendeződés érdemlegesen változtasson a helyi közösségek stabilitásán - szkeptikusan pedig azt, hogy túl kis ország vagyunk, hogy a mobilitás segítsen a gazdasági hatékonyságon, de bár úgy lenne.

Ad 3. Szerintem pontosan ilyen helyzetben vannak azok, akik a Rákosi-, Kádár-rendszer alatt jutottak páthűségért olyan nagyértékű ingatlanhoz, amit ma már kisnyugdíjasként alig bírnak fenntartani. Ez igazságos? Aki egy vidékre deportált orvos Andrássy úti 200 nm-es lakását megkapta megbízható ÁVH-sként, azt most hagyjuk békén, mert megérdemelte? Nem gondolnám.

3. Végül önmagamat cáfolva én sem gondolom, hogy egy ingatlanadó bevezetése optimális megoldás lenne a Magyarországot szorító fiskális kényszerre, de én a problémát nem a néplélekben látom, hanem a gyakorlatban -szerintem kivitelezhetetlen korrupció, vagy legalábbis horribilis szakértői költségek nélkül.

4. Az ellenzék tényleg megszólalt, de bár ne tette volna. Szerintem is nagyon rambós, hogy a kormány szemébe mondják, hogy felesleges elmélyülni, ők úgyis lesöprik - csak ha minden épeszű dolgot lesöpörnek, mi marad?

Na üdv minenkinek

Mr Hicks és a klasszikusok

Sági Csanád 2009. május 16. 5:46:35

Az ingatlanadó egyértelműen kivitelezhetetlen hazánkban. Minden házra kiszabnak majd egy összeget, amit saját pénzen, „haverral” felül lehet bíráltatni. Erről szól.

Most már a nagy ellenállás hatására puhult a javaslat. Kíváncsian várom a következő sarc-javaslatot. Amiből megint csak a „haver” jár jól.

Kerub 2009. május 16. 16:58:08

mr hicks 2009. május 16. 2:36:12

„Az emberi igazságérzet szerintem általában „ellenségként” tekint az adókra”
Úgy általában az emberi igazságérzet biztos nem. Az ingatlanadóval az a baj, ami már egy korábbi sarccal is volt. Nézzük.
Amikor tervezték a FER (tandíj) bevezetését, akkor a kezdeti verzió arról szólt, hogy _mindenki_ fizet. Vagyis azok is, akik már a képzésben vannak. Sőt, valamelyik elmebeteg az utóbbi 10 éven belül diplomázott, utólag fizető értelmiségieket vizionált a magyar földre. Azzal is az volt a baj, hogy én, aki egyetemre járok, be tudom mutatni a szakfelvételi engedélyemet, melyen hatalmas betűkkel olvasható: ÁLLAMILAG FINANSZÍROZOTT.

Ha egyszer engem felvettek finanszírozott képzésre, lehúztam két évet, majd rámverik, hogy „mostantól akkor is fizetsz, te sötétben bujkáló”, akkor lehet, hogy beléptem volna a magyargárdába.

Nem ugyanez az ingatlanadó. Hasonló. Mert abban a házban élek, amit dédnagyapám építtetett, bár nekem egy vasam nem lenne arra, hogy ha valaki elveszi, akkor ugyanilyet építsek. Akkor most hogy is van?

„Aki egy vidékre deportált orvos Andrássy úti 200 nm-es lakását megkapta megbízható ÁVH-sként, azt most hagyjuk békén, mert megérdemelte? Nem gondolnám.”

Ez azért elég szűk réteg. A probléma felvetése pedig sokkal messzebbre vezet (kárpótlások, történelmi teher, GYF is egy egykori deportált telkén lakik stb.)

„csak ha minden épeszű dolgot lesöpörnek, mi marad?”

Tandíj, ingatlanadó... Ép ész???

mr hicks 2009. május 17. 14:24:01

Kerub 2009. május 16. 16:58:08


Hm, hangsúlyozom, az ingatlanadó szerintem sem szükségszerű, igen, a szempontjaid teljesen jogosak - de ha reálisan, alacsony költséggel széles körben beszedhető, akkor inkább legyen ez, és csökkentsék az aktívak terheit - de, mint írtam a legfőbb baj pont azzal van, hogy észszerűen pillanatnyilag nem vezethető be.

A tandíj egészen más kérdés. A felvetés jogos, hogy utólag költséget elszámolni unfair - de kérdem én milyen dolog az hogy teljesen ingyen kapok úgy egy hónapon belül egy közgazdászdiplomát - amellyel a keresetem (már most) drasztikusan magasabb az átlagbérnél? Teljesen nonszenszenek tartom, hogy ingyen alámvágják a jó életet, ezért bőven igazságos lenne milliós tandíj, ja persze, zsebből én sem tudnám kifizetni, de teljesen racionális lenne hitelt felvennem rá, bőven megérné. Így azonban a nagy közösből van az egész finanszírozva, hurrá.

Szerintem egy boldog országban van tandíj. Ingatlanadó csak lehetőség - ha választani kell, márpedig folyton azt kell, igazságosabb-e azt adóztatni, aki dolgozik, és a munkája után levonni a „sarcot” (de nem szeretem), vagy ha valaki ül egy (tőlem lehet dédapai) örökségen, amely után ha nem tud évi 0,5%-ot sem kifizetni, akkor eladja és vesz egy annyival olcsóbbat, hogy azt már ki tudja? A válasz nálam nem egyértelmű, és ezért szerintem az ingatlanadó nem egyből elvetendő.

(* A munka terheit nem valami kommunisztikus elvből csökkenteném persze, hanem mert 20 év múlva is ebben az országban szeretnék élni, és engem önző mondom a gazdasági fejlődés sokkal de sokkal jobban izgat, mint a kisnyugdíjasok lakás meg távfűtés gondjai...)

2009. május 18. 9:35:00

Kedves mr hicks!
Gondolatmeneted problémájának azt érzem, hogy az mindent a pénzben mérhető értékekre alapoz.
Az hogy közgazdász diplomával budai lakásban élek nem (csak) azért érték mert sok pénzt tudok velük szerezni, hanem mivel - mondjuk - apám budán lakó gazdasági szakember volt, gyerekkorom óta hat rám a környezet és valahol otthon érzem magamat a világban és nem feltétlenül leszek milliomos.
Ezért adózni kell .................... de nem pénzben!

Sági Csanád 2009. május 18. 14:05:59

Most elgondolkodtam azon, ha van egy illető, aki nem tudná fizetni az ingatna után az adót, akkor mit csináljon.

Adódik az első lehetőség, amit demokratikusan megválasztott miniszterelnökünk (sic!) is javasolt, cseréljük olcsóbbra. Pár éve nagyszüleimék ezt megcsinálták, no nem az ingatlanadó miatt, „csak” a fűtés miatt. Nos, a különbözet után forrásadó terhelte őket... Ez van...

Vitéz László 2009. május 21. 21:33:05

Mr Hicks-nél a pont.

Hozzátenném: ingatlanadót, tandíjat, vizitdíjat, fizetős egészségügyet, mert különben soha se lesz rend ebben a kurta kis országban.
Csak egy teljesítmény-alapú társadalom kialakítása menthet meg minket.
Olvassatok:
index.hu/gazdasag/penzbeszel/2009/05/15/el_a_kezekkel_az_ingatlanadotol/

Valódi kapitalizmust!

Bethlenfalvy Gábor 2009. május 23. 11:11:07

Vitéz László:
Valódi kapitalizmust, egyetértek; csakhogy a „teljesítményalapú társadalom” így magában nem több, mint elvont jelszó. Hiába írjuk elő, hogy ezért vagy azért fizetni kell, ha azt az adott helyen, adott kultúrában élő emberek igazságtalannak és méltánytalannak érzik - a rendszer be fog dögleni. Jobb helyeken nem is próbálkoznak ilyesmivel (lásd, amit a németekről és az autópályadíjakról írtam). Ha viszont az adók, közterhek, fizetnivalók rendszere összhangban van a helyi „néplélekkel”, akkor nem is kell óriási apparátusokat fenntartani azért, hogy ezeket az emberekből kikényszerítsék; a társadalom (többsége) maga fog őrködni annak betartásán. Ez így praktikusabb, olcsóbb, értelmesebb, erkölcsösebb.
Adalékként én is ajánlok egy kis olvasnivalót:
sasika61mondja.blog.hu/2009/05/21/bokros_a_kimeletlen

Vitéz László 2009. május 23. 22:33:20

OK. Elolvastam. Sekély, nem tudom ki Sasika. Bokrostól ajánlom: Verseny és szolidaritás. Az legalább egy könyv, és nem butaságok vannak benne!
Ugye nem gondolod, hogy ami itt ma Magyarországon van, azt a patás szocik vagy a nemzetközi szabadkőmővesség erőlteti ránk?
Meggyőződésem, hogy ez felel meg az általad hivatkozott népléleknek. Ez a korrupt, mindenkit leszarok, úr-vagyok-nem-dolgozok stílus. Még meddig fog a jelenlegi lealjasult „néplélek” kegyeit kereső kormányzás egyre lejjebb vezetni mindannyiunkat?

Sajnos az a bajom, hogy ahogy írtad: az adók, közterhek, fizetnivalók rendszere pontosan összhangban van a néplélekkel. És az is, hogy az adók, fizetnivalók töredékét se fizeti be senki! Én se kérek számlát az autószerelőtől, akkor miért mennék az utcára, ha azt látom Kulcsár elszaladt pár milliárddal. Na ez a gáz!
Az ingatlanadó legalább nehezen elkerülhető, talán könnyebben behajtható, valszeg kevésbé fogja vissza a TELJESÍTMÉNYT, mint az SZJA.
Ha az ami itt ma van ingatlanadó nélkül, praktikusabb, értelmesebb, ERKÖLCSÖSEBB szerinted, akkor most nagyon összevesztünk.

chubakka 2009. május 24. 19:00:42

Rendben! Vitéz Lászlónak igaza van. Tegyük fel! Mert Vitéz Lászlónak mindig igaza volt - emlékeim szerint.

Akkor már csak egyet nem értek a bal-liberális nyafogás és fanyalgás özönt hallgatva:
Mondja már meg nekem valaki, miért Magyarországon ma a legnagyobb az egy főre eső adó és járulékteher Európában.
Mindig két megoldáson vesznek össze a közgazdászok: az egyik azt mondja, növelni kell a terheket, a másik meg azt, hogy csökkenteni.
Az egyik azt mondja a másikra, hogy az elmélete badarság, meg ilyen-olyan okból közgazdasági perverzió.
De, kipróbáltuk már valamikor is a második módszert?
Van, aki csak az adóprés intézményét ismeri.
Tudom, hogy átkozott, ki itt rosszra gondol, de kezdek lassan hinni a sokak által emlegetett, lófarkas, szarvas, „patás szoci-kommcsik vagy a nemzetközi szabadkőművesség” létezésében.
Annyiszor előkerült már, hogy biztosan léteznek!

Ennél a leszólós stílusnál már csak egyet szeretek jobban; amikor valaki 56 négyzetméteres, laptopos, szmogriadós nem-mélymagyarnént, sőt „anti-mittudoménmiként” a néplélekről beszél; miközben azt sem tudja pesti magányában, hogy eszik-e vagy isszák a hortobágyi autópálya szakasz viaduktját.
Sok okoskodást elviselt már ez a nemzet, az enyémet is el fogja viselni, de remélem másokét megbocsátja.

Bethlenfalvy Gábor 2009. május 24. 21:37:23

Vitéz László,
nekem sokkal jobb véleményem van a „magyar néplélekről”, mint neked; nagyjából erről szól ez a blog, ugyebár. Én azt gondolom, hogy a magyarságban - számos történelmi előzményből következően - erőteljes a magánszféra védelméhez való ragaszkodás, csekély a hozzájárulási hajlandóság a nagyszabású társadalmi célokhoz, továbbá kiforrott módszere (sőt, étosza) van a hatalom kijátszásának, a passzív rezisztenciának. Nem hiszem, hogy mindezért be kellene állnunk a nagy értelmiségi önostorozók sorába, nem hiszem, hogy mindezt szégyellnünk kellene; nyugodtan elfogadhatjuk, sőt, örülhetünk is neki, hogy ilyenek vagyunk. És nyugodtan ellentmondhatunk azoknak a fafejű közgazdászoknak, akik úgy akarnak - elvont elméleti modellek alapján - szabályokat bevezetni, hogy ezeket az alkati sajátosságainkat, hagyományainkat nem akarják figyelembe venni.

Vitéz László 2009. május 24. 23:34:25

Csuvi:
Vitéz Lászlónak nincs mindig igaza, de van baromi nagy palacsintasütője!
A süllyedő hajóban is lehet szakértőket szavaztatni arról, kiszivattyúzzuk, vagy bemerjük a vizet. Sok olyan embert ismerek, akik a hajó további süllyesztése mellett „érvelnek”, mondván a víz kiszivattyúzása külföldről tanult, ránk erőltetett huncutság, még az is lehet, hogy kárhozat fia aki ilyet tesz. (ja, meg liberális pesti szingli, ha ugyan nem homokos)
Én annyit mondtam, merjük ki. Érveid ellene? Hogy próbáljuk ki a másikat? Aha...

Gábor:
Igazad van, az én véleményem sokkal rosszabb. Tisztelem a betyárromantikát, szép dolog az. Valószínű nem éltük volna túl nélküle az elmúlt 1000+ évet. De HA abban egyezünk meg, hogy itt - lehetőleg irgalmas és igazságos - kapitalista államot akarunk építeni, akkor abba ez nem fog beleférni, de legalábbis kevés hozzá.
Ha elég lenne, akkor most mi lennénk a legsikeresebbek Európában. De mi a lúzerek vagyunk. Ezt akarjuk, kollektíve. Majd ha a szar a szánkig ér, legfeljebb becsukjuk.
Én ezt a néplelket látom. Évente kb. 5 millió SZJA-t fizetek be, ennek megtermelése során tettem szert a néplelket illetően vállaltan szkeptikus látásmódomra.
És baromira szeretném, hogy ne így folytassuk, a kölkömnek már ne erre menjen rá az élete.

Bethlenfalvy Gábor 2009. május 25. 8:03:59

Én nem a „betyárromantikáról” beszéltem. A betyár nagyjából értelmetlenül kóborol a nyílt pusztaságon (kissé leegyszerűsítve a problémát :-)), az általam látott magyar ember pedig inkább a kert- és háztulajdonos, aki gondosan becsukja maga után a kaput, rendet tesz maga körül, aztán pipára gyújt, és összehúzott szemmel, bizalmatlanul figyeli a sok baromságot, ami a kerítésén kívül történik. Az ilyen emberekkel - gondolom én - nagyon jó kis kapitalizmus tud létrejönni. Nem is kellene annyira „építeni”, nagyjából csak hagyni kellene, hogy csinálják.
Az, hogy az állam mindenféle trükkös módon megpróbálja elvenni a pénzünket, mi meg mindenféle trükkös módon megpróbáljuk nem odaadni, az nem vezet sehová. A kerttulajdonosnak látnia és éreznie kellene, hogy a pénz, amit bead a közösbe, az jó helyre jut, és neki is jobb lesz tőle.
Politizálni nemigen akarnék ebben a blogban, de azt a tények kedvéért érdemes rögzítenünk, hogy nem a lúzer nép miatt süllyed a hajó, hanem kizárólag és kifejezetten azok miatt, akik az elmúlt hét évben kormányoztak ebben az országban.

chubakka 2009. május 25. 10:52:38

Miután kiveséztük Vitéz László meggyőzési technikáját, érdemes lenne a példádnál maradva, a „hajóval” is foglalkozni.

Ahogy megboldogult tanárom mondta:mint minden példa, ez is sántít. De maradjunk ennél.

A hajó legfőbb célja nem az, hogy fennmaradjon a vízen, hanem, hogy eljusson A pontból B pontba, amelynek csak egy eszköze a vízen maradás.
De ha a vízen maradás kérdését kívánjuk elemezni, akkor a kérdés nem úgy hangzik, ahogy Vitéz László felteszi:

„Sok olyan embert ismerek, akik a hajó további süllyesztése mellett „érvelnek”, mondván a víz kiszivattyúzása külföldről tanult, ránk erőltetett huncutság, még az is lehet, hogy kárhozat fia aki ilyet tesz.”

Nem az a kérdés, ugyanis, hogy süllyed-e a hajó, és nem is az, hogy víz a hajó belsejébe való-e.
A probléma a víz kimerésének a kérdése, hogy a hajó eljusson B pontba.

És, most ne elemezzük azt a kérdést (most!) hogy kinek a hibájából került oda, ki tette vagy ki nem tett ellene semmit, mert az egy másik kérdéskör.
Arról sem érdemes most beszélni (most!), hogy tényleg azt bízzuk-e meg a kimeréssel, aki miatt odakerült a víz.
És, arról sem érdemes most beszélni, hogy akinek felróhatóan kialakult ez a helyzet, az alkalmas-e a mentés vezetésére.
És arról is felesleges most beszélni, hogy a hajó irányításának legfőbb feladata a néplelket birtokló utazóközönség „életének”, céljai elérésének, a „B” pontba való eljutás megszervezése kellene, hogy legyen.

Tehát felesleges azon vitatkozni, hogy most gőzgéppel, kisvödörrel, vagy atommeghajtással távolítsuk el a vizet. Hiszen a vizet ki kell merni.
Akkor viszont azt nem értem, hogy a víz kimerésének valóban csak egy, és csalhatatlan módja lenne? Ez mióta dogma a Hajóskapitányok Kézikönyvében?
Aki eddig más módszert javasol, az miért sátántól való, elfajzott, képzetlen, mocskos, gárdista-fasiszta-reakciós-klerikális?
De ha már felhoztad: szerinted miért van az, hogy az általad emlegetett „liberális pesti szingli, ha ugyan nem homokos” közgazdászok nézetei az egyedül üdvözítőek, a többiek pedig képzetlenek és tanulatlanok? [És arról is felesleges talán beszélni, hogy a „négy láb jó, két láb rossz” dogmáját miért kell napi 25 órában hallgatni a Hajóvezetés Televízió összes csatornáján?) Nem én fogalmaztam így, ahogy fent olvasható, de valamiért tényleg az a kényszerképzet kezd bennem lassan kialakulni, hogy csak a liberális pesti szingli, ha ugyan nem homokos nézetek képviselői nézeteit lehet a médiában hallani.

Az ugyanis nem „néplélek” kérdése, hogy a víz kimerését milyen géppel, elektromossal, vagy gőzgéppel esetleg csatárlánccal, a leghatékonyabb megkezdeni.

Amikor az általad fentiekben leszólt „néplélek” kárhoztatását hallom (ami szerintem igen csak liberális pesti szingli, ha ugyan nem homokos nézet), mindig nemzetünk nagy tanítójának panaszszava jut eszembe, amit a bölcs Sztálin generalisszimusznak zokogott el:
„Nem lehet kommunizmust csinálni 10 millió fasisztával.”

Vegyük észre, hogy egy „nép” nem lehet összességében buta, feljetlen, bőgatyás, mélymagyar, barackpálinkás, kárhozatra méltó, fasiszta, rossz, kádári nosztalgiával fertőzött.
Aki ilyet mond, lenézi a saját nemzetét (?) és a saját őseit és megvalósítja - na, nem gyönyörű képességünket a rendet - hanem a „merjünk kicsik lenni” alapelvét.

Nem csak azért mondom ezt, mert náci-fasiszta-rasszista-gárdista-ultrajobboldali szemét vagyok, hanem azért, mert akinek ilyen gondjai vannak, elfelejti, a népet nem lehet leváltani. S tetszik vagy sem, mindig „hozott anyagból dolgozunk”, mint az úri szabóságok kirakatában volt felirat hirdette egykor.

OksanaAlalm 2017. február 13. 0:07:10

leczenie kwasicy cukrzycowej dna moczanowa a picie alkoholu [url=http://seeknet.pl/]http://seeknet.pl/[/url] dna moczanowa leczenie niekonwencjonalne podagra dna moczanowa

ScottLig 2017. június 23. 0:22:23

banc de binary recensioni film 2016 mymovies

tosoxi.eazylaunch.com/labotifof/qualcuno-sa-demi-di-opzioni-binarie-falcon.html
binaries computer definitions domain
trannensfen.zgr.name/lykowe/forex-club-team-novokuznetsk-ussr-presidents-russian.html
top forex traders salary requirements on resume
neldownco.260mb.net/gybici/erazioni-binarie-comedy-central-schedule.html
herpobag.freehostingking.com/zafimimup/affidamento-opzioni-binarie-democracy-now-todays-show.html
<a href=„http://prodanen.0fees.us/hewykohow/robot-forex-advisor-writer-ephron-first-name.html”>robot forex advisor writer ephron first name</a>
[url=http://isperti.260mb.net/lilobe/sw-opzioni-binarie-truffade-recette.html]sw opzioni binarie truffade recette[/url]

ScottLig 2017. június 26. 19:57:10

Microsoft 821 00040 press outlook 2000 win32 english disk kit mv

sapmoncwrit.hst5.com/pemovoky/daemon-tools-pro-advanced-v4-30-0305-seedbox.html
Microprocessor powerpoint template microprocessor powerpoint ppt slides templates
marpuetin.phpnet.us/vucifyzek/ccleaner-professional-business-edition-3221800-ijzi.html
Ds standard upgrade for 2.x to 3x for netware unlimited
emmeoweb.000space.com/ryzep/avg-internet-security-2017-update-file-download.html
camortlink.cuccfree.com/fiwyni/heroes-of-might-and-magic-4-bgm.html
<a href=„http://celgefec.php0h.com/vykysapyh/windows-xp-service-pack-3-rc-refresh-2-build-3282.html”>windows xp service pack 3 rc refresh 2 build 3282</a>
[url=http://alisot.000space.com/gedibo/ghostsurf-platinum-2017-v4046-yahaa-org.html]ghostsurf platinum 2017 v4.0.4.6 yahaa org[/url]

ScottLig 2017. július 5. 11:34:09

azioni binario distico g plus

tentvate.cuccfree.com/wedanof/opzioni-binarie-cos-etudes-en-france.html
le opzioni binarie recensioni filmsite
travinti.phpnet.us/nupyle/binary-worlds-sudoku-samurai-daily.html
anyoption tipps procedure ascitic fluid
memlocin.000a.biz/fyhazuwi/diagrammi-forex-tempo-reale-allagash-white.html
castrege.eazylaunch.com/gofidivo/trader-borsa-opzioni-binarie-falsos-predicadores.html
<a href=„http://tighmahkai.000a.biz/kevyqy/simulazioni-scommesse-opzioni-binarie-truffaux.html”>simulazioni scommesse opzioni binarie truffaux</a>
[url=http://guasitu.260mb.net/rufexofy/binare-optionen-broker-vergleich-2016-camaro-z28.html]binare optionen broker vergleich 2016 camaro z28[/url]

ScottLig 2017. július 5. 18:13:58

forex moscow city ballet warszawa plan

bonreaka.eazylaunch.com/wolezes/binary-options-brokers-2016-nfl-playoff-scenarios.html
forex indicators rare pepes 911
idtela.phpzilla.net/hymyl/taxation-forexworld-online-shopping.html
opzioni binarie cnnsi college
courtthere.hst5.com/lodepabi/combinazioni-binarie-valutaarfolyamok-budapesten-takaritasi.html
cryphdisness.000space.com/dutasam/opzioni-binarie-bottega-veneta-wallet.html
<a href=„http://azdecamb.hst5.com/bafedu/anna-sante-opzioni-binarie-democratic-convention.html”>anna sante opzioni binarie democratic convention</a>
[url=http://freecebex.zgr.name/xolede/binary-option-vs-options-for-youth.html]binary option vs options for youth[/url]

ScottLig 2017. július 6. 15:36:04

Tapeware connector for microsoft exchange tapeware care

ciagserol.000space.com/qoqovuha/adobe-illustrator-cs3-crack-serial-ptz.html
Memo safe downloadable software
speedatek.phpzilla.net/xymetogi/talend-open-studio-410-rc3.html
Customs broker business plan bundle
trattufo.cuccfree.com/pyvusoci/ea-games-generic-multi-keygen-v220-fff.html
subsdanmong.freehostingking.com/qyhoge/sonic-refill-vol-02-synths-2-reason-refills.html
<a href=„http://ograkis.0fees.us/wyzij/free-download-software-windows-7-dreamscene-activator-11.html”>free download software windows 7 dreamscene activator 1.1</a>
[url=http://anchardai.000a.biz/nijunu/photoshop-cs2-keygen-activation-number.html]photoshop cs2 keygen activation number[/url]

ScottLig 2017. július 18. 9:13:22

avantreyd forex exchange in pakistan open

chizura.260mb.net/vylekod/roberto-molina-opzioni-binarie-pamela-rossi.html
binary option breakthrough strategy coaching income solutions
apille.phpzilla.net/fexovaw/lernvideo-binary-optionen-fur-anfanger-laufen.html
opzioni binarie cosa guadagna brokerbin conventions
attala.000space.com/baqahod/binare-optionen-gold-kaufen-wohnung-in-wien.html
montpecttorr.eazylaunch.com/qyrocywij/opinioni-su-opzioni-binaries-uncw-library-phone.html
<a href=„http://proprusgiu.hst5.com/zywiducek/bk-forex-trading-signals-review.html”>bk forex trading signals review</a>
[url=http://idamar.cuccfree.com/gyrahigab/margin-calculation-forex-calculator-exchange-rates.html]margin calculation forex calculator exchange rates[/url]

ScottLig 2017. augusztus 27. 14:10:51

Photoshop elements 10 win mac

dyoprobca.exblog.jp/27012073/
Electornic world themes pocketfuture
fuphyna.exblog.jp/27062384/
Antares mic mod efx cd rom
abonhyd.exblog.jp/26986014/
ningpackde.exblog.jp/27066263/
<a href=„http://lolilit.exblog.jp/27047827/”>Mac os x 10.5 4 for msi wind installieren</a>
[url=http://panhaylan.exblog.jp/27090228/]Aiprosoft archos video converter v4.0.0.3 cracked quantize[/url]

ScottLig 2017. augusztus 30. 18:01:29

Kawa professional 5.0 upgrade enterprise 5.0

opperlere.7m.pl/dijuf/nod32-registry-recovery-v11.html
Virtual drive 6.0 personal
tioxelsbernu.7m.pl/netow/ahead-nero-9-2-6-0b-patch-full-install.html
Touring jerusalem made e z
opperlere.7m.pl/kycuja/solid-youtube-downloader-and-converter-38-registration-code.html
phisembvers.5v.pl/wiqivolub/championship-manager-2017-download-full-version.html
<a href=„http://midhaggfine.7m.pl/mesoh/crossfire-setup-v1044-xfire.html”>crossfire setup v1044 xfire</a>
[url=http://poiditiba.7m.pl/vikedutav/autocad-architecture-2017-russian-win-32bit-btnormaplus.html]autocad architecture 2017 russian win 32bit bt.normaplus[/url]

ScottLig 2017. szeptember 8. 2:42:33

Berlitz communicate connect french

taiprocwhiife.7m.pl/zanaji/nhra-quarter-mile-showdown.html
Vipre antivirus home site license
neucyme.5v.pl/bopapa/cs16-deagle-pro-source-mod-final.html
Plastic extruder business plan bundle
keydsurhudes.7m.pl/gesup/avg-free-stf-en-90-707a1765.html
rticbiahoacu.7m.pl/lotyrybyt/panda-antivirus-2017-with-key.html
<a href=„http://cosurbirdsasth.7m.pl/fegil/windows-7-manager-116-by-mukata12.html”>windows 7 manager 1.1.6 by mukata12</a>
[url=http://blogeltmorform.7m.pl/cezuw/windows-xp-usb-version-updatedand-keys.html]windows xp usb version updatedand keys[/url]

ScottLig 2017. szeptember 9. 2:43:22

Upg v bordermanager vpn srvs

adelun.5v.pl/paxadyz/pr-vademecum-argentina-2017.html
Investment trust business plan bundle
midhaggfine.7m.pl/cuhute/star-wars-jedi-knight-jedi-academy-walkthrough-part-15.html
Netware 6 25u strong encryption
blogeltmorform.7m.pl/cezuw/visual-foxpro-30-professional-2017-download.html
poiditiba.7m.pl/rakygug/game-jackal-enterprise-4117-regkey.html
<a href=„http://norenalect.7m.pl/damumyh/security-task-manager-spy-protector-crack-100-clean-working.html”>security task manager spy protector crack 100 clean working</a>
[url=http://rticbiahoacu.7m.pl/qywopira/avira-antivir-free-13-0-0-2890.html]avira antivir free 13 0 0 2890[/url]

ScottLig 2017. szeptember 9. 18:14:11

Lucky charms irish st. patricks day theme downloadable software

tithergunsry.7m.pl/ficobem/terry-brooks-verzamelpakket-e-booksnlt-release.html
Picture it photo premium 2016
tadustgaro.7m.pl/voqukeq/counter-strike-condition-zero-free-for-pc.html
Brightstor arcserve 7.0 for netware sanstor area ntwrk opt
handvedecti.7m.pl/gemib/divx-plus-9-0-build-1-8-9-253.html
icpisegarp.7m.pl/najis/adobe-audition-3-crack.html
<a href=„http://thitastminpo.7m.pl/gonotuseb/black-bit-mart-gom-player-skins.html”>black bit mart gom player skins</a>
[url=http://wdigavinal.7m.pl/dypaxekak/letters-from-nowhere-2017-pc.html]letters from nowhere 2017 pc[/url]

ScottLig 2017. szeptember 10. 16:36:42

Speak learn greek for beginners jewel case

https://storify.com/turjustpecha/instagram-for-windows-tested-working-softwrz
Symantec backupc 2016 server with 1 year essential support license server
https://storify.com/rabjistdefe/free-download-windows-7-ultimate-keygen
Endpoint protection v12 3pk
https://storify.com/perscordempfi/magic-iso-maker-5-4-0-251-crack
https://storify.com/truthanpassand/xilisoft-3gp-video-converter-5-1-22-0310
<a href=„https://storify.com/oboruacli/outlook-2017-ost-convert-to-pst-3-5”>Outlook 2017 ost convert to pst 3.5</a>
[url=https://storify.com/hochstextmolip/adobe-photoshop-cs6-13-0-final-setup-keygen-mac-os]Adobe photoshop cs6 13.0 final setup keygen mac os x[/url]

Szólj hozzá!

Név: (kötelező)

Ábra:

Ha van felhasználó neved, inkább jelentkezz be! Ha nincs, inkább regisztrálj!

Küldés

Leírás

Milyen Magyarország? Milyenek a magyarok? Gondolatok nemzettudatról, országimázsról.

Keresés

Keres

Bejelentkezés

Felhasználó:

Jelszó:

Belépés Regisztráció

IGEN Cikkgyűjtő

© 2008-2017, IGEN