Akár férfi, akár ország

2009. március 21. 21:29 Bethlenfalvy Gábor

A Magyarország-kép kialakításakor két hibát követhetünk el: a dolgot (1.) kizárólag sorskérdésekben gondolkodó, küldetéstudatos filoszokra bízzuk, vagy (2.) kizárólag marketingkommunikációs szakemberekre bízzuk. Most - úgy tűnik - az utóbbi hibát sikerült elkövetni.

Az index.hu-n olvasható cikk arról, hogy „egységes, hosszú távú márkakoncepciót dolgozna ki Magyarországnak az a szakértői tanács, amelyet az év elején állított fel a kormány".

Ne bonyolódjunk itt bele abba a kérdésbe, hogy vajon miért vág bele egy ilyen stratégiai szempontokat igénylő munkába egy olyan kormány, amelyiket elég nagy jóindulattal tekinthetünk egyáltalán létezőnek. ("A testület célja, hogy 2009-ben elkészüljenek a stratégiával, amely aztán a kormány elé kerül. Ha jóváhagyják, elválik a tanács további sorsa: az is benne van a pakliban, hogy más országok mintájára akár a márka sorsát monitorozó hivatallá alakuljon. A stratégia bevezetése azonban már 2010 elejére várható" - írja a cikk.)

De tényleg nem ezek a leginkább meghökkentő mondatok a cikkben, hanem ezek: "Mint Szűcs Balázs, az MT marketingigazgatója a Kreatívnak elmondta: a korábbi gyakorlattal szemben a két és fél éve érkezett új vezetés kifejezetten a potenciális küldőpiacokon felmért igények alapján jelöli ki a kommunikáció taktikai irányait. 'Azt nézzük meg, hogy azokon a piacokon, amelyek a következő öt évben a legnagyobbak lesznek, milyen kínálatot tudunk vonzóan eladni. Nem abból indulunk ki, hogy mi a termék, hanem hogy a számunkra fontos országokban melyik szegmenseknek tudunk ajánlatot tenni' - magyarázta."

Gondoljuk csak ezt át... Ezzel a logikával azt is mondhatnánk: "Ha egy szép lánnyal beszélgetek, nem arra törekszem, hogy rokonszenvessé tegyem a szerintem értékes tulajdonságaimat, hanem azon gondolkodom: ez a lány vajon mit akar hallani ahhoz, hogy hamarabb lefeküdjön velem?"

Ez egyrészt tisztességtelen, másrészt kommunikációs szempontból is hibádzik a gondolatmenet. Mert rövid távon hiába járok netán eredménnyel, hosszabb távon sokkal nagyobb lesz a balhé, ha kiderül, hogy csak rizsáztam. (Nem bontottam ki a valóság minden részletét...)

Az tehát a helyes - akár férfi vagyok, akár ország -, ha önmagamról, tényleg önmagamról és a létező értékeimről akarok valami hiteleset mondani. Ehhez persze tudni kellene, hogy ki vagyok és mik az értékeim, és persze hogy mit is tekintek én értéknek.

Úgy tűnik (legalábbis ebből a kurta cikkből), az említett szakértői tanács épp ezeket nem tudja.

Ezt írja ugyanis a cikk: "Magyarországnál [...] eddig nem adódott olyan egyértelmű jellemző, amely a márka széles körben elfogadott, valós alapja lehetne. A magyar személyességet és az ország színességét tudjuk csak az üzenet középpontjába állítani, ennél eddig senki nem tudott jobbat kitalálni."

Hát, lehet, hogy nem is kellene kitalálni. Talán mégiscsak abból kellene kiindulni, hogy "mi a termék".

 

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás.

Szólj hozzá!

Név: (kötelező)

Ábra:

Ha van felhasználó neved, inkább jelentkezz be! Ha nincs, inkább regisztrálj!

Küldés

Leírás

Milyen Magyarország? Milyenek a magyarok? Gondolatok nemzettudatról, országimázsról.

Keresés

Keres

Bejelentkezés

Felhasználó:

Jelszó:

Belépés Regisztráció

IGEN Cikkgyűjtő

Utolsó hozzászólások

  • Nincsenek hozzászólások.

© 2008-2019, IGEN